Πώς αντιμετωπίζει το σώμα μας το κρύο;

-

    Πολλές φορές τον χειμώνα, μπορεί να βρεθούμε να κάνουμε μια δραστηριότητα στη φύση σε χαμηλές θερμοκρασίες.

    Τι συμβαίνει όμως όταν βραχούμε ή μείνουμε για πολλή ώρα εκτεθειμένοι στο κρύο λόγω μιας απρόβλεπτης κακοκαιρίας;  Πώς αντιδρά το σώμα μας στο κρύο και τι πρέπει να προσέξουμε;

Πως δουλεύει το σώμα μας

    Το σώμα μας χρειάζεται μια θερμοκρασία γύρω στους 37ο C για να λειτουργήσει κανονικά.  Για να το κάνει αυτό, προσαρμόζεται στις αλλαγές της θερμοκρασίας με 2 τρόπους:

Συμπεριφορικά: αυτό αναφέρεται στις συνειδητές αντιδράσεις όπως το να βάλουμε περισσότερα ρούχα ή να κινηθούμε

Φυσιολογικά/οργανικά: αυτό αναφέρεται στις αυτόματες (ακούσιες) αντιδράσεις όπως είναι η αλλαγή στη κυκλοφορία του αίματος, ο ιδρώτας ή το ρίγος.

Κρύα πόδια και χέρια

    Τα κρύα πόδια και χέρια είναι ο τρόπος που το σώμα μας λέει ότι αρχίζουμε να κρυώνουμε.  Το σώμα μας προσπαθεί να διατηρήσει ζέστη στα ζωτικά μας όργανα και έτσι ελαττώνει την κυκλοφορία του αίματος στα άκρα.  Αν όμως δεν λάβουμε υπ’ όψη σας αυτή την προειδοποίηση, μπορεί να οδηγηθούμε σε πιθανό κρυοπάγημα.

Ιδρώτας

    Το να ιδρώνουμε είναι μια φυσιολογική αντίδραση όταν το σώμα ζεσταίνεται και στα ζεστά κλίματα αυτό βοηθάει στο να διατηρήσει το σώμα την κατάλληλη θερμοκρασία των 37ο C.  Αλλά στα κρύα κλίματα αυτό είναι επικίνδυνο και είναι ακόμα μια πιθανή αιτία κρυοπαγήματος.

Όταν βρεχόμαστε

    Μιλώντας για τον ιδρώτα, να πούμε ότι το νερό μεταφέρει ζέστη μακριά από το σώμα μας 25 – 30 φορές γρηγορότερα απ’ ότι ο αέρας και έτσι γρήγορα έχουμε απώλεια ενέργειας.  Έτσι, ο ιδρώτας, το χιόνι και το νερό μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε προβλήματα που σχετίζονται με το κρύο όπως είναι η υποθερμία.

Ρίγη

    Άλλο ένα σημάδι προειδοποίησης είναι το να αρχίσουμε να τρέμουμε (ρίγη).  Αυτές οι ακούσιες συσπάσεις των μυών του σώματος είναι ο αυτόματος τρόπος που χρησιμοποιεί το σώμα για να παράξει θερμότητα.  Αλλά το υπερβολικό ρίγος κάνει δύσκολη την φυσιολογική λειτουργία των μυών και αν τα πράγματα χειροτερέψουν, η υποθερμία θα κάνει την εμφάνισή της.

Υποθερμία

    Τι είναι λοιπόν ακριβώς η υποθερμία;  Είναι η κατάσταση που βρίσκεται το σώμα μας όταν η φυσιολογική θερμοκρασία του πέσει αρκετά κάτω από το συνηθισμένο.  Η αρχή της υποθερμίας συμβαίνει όταν η κύρια θερμοκρασία του σώματός μας πέσει κάτω από τους 35ο C.  Αυτή η θερμοκρασία δεν φαίνεται πολύ χαμηλή αλλά ακριβώς τότε το σώμα σας αρχίζει και τρέμει, και χάνουμε την ικανότητα να σκεφτούμε λογικά.  Η προχωρημένη υποθερμία συμβαίνει όταν η θερμοκρασία του σώματος μας πέσει κάτω από τους 30ο C.  Τότε χάνουμε τις αισθήσεις μας.  Σε αυτό το στάδιο είναι δύσκολο να πούμε αν αναπνέουμε ή αν έχουμε σφυγμό.

Κρυοπάγημα

    Αυτό συμβαίνει όταν η θερμοκρασία σε κάποιο συγκεκριμένο μέρος του σώματος μας πέσει κάτω από τους 37ο C.  Επηρεάζει πρώτα τα εκτεθειμένα μέρη του σώματός μας όπως είναι τα μάγουλα, η μύτη, τα αυτιά, και αυτά που βρίσκονται πιο μακριά από τον κύριο κορμό μας όπως τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών.  Το επιφανειακό κρυοπάγημα χαρακτηρίζεται από κρύο, άσπρο δέρμα και μικρούς οξείς πόνους συνοδευόμενους από απώλεια αίσθησης.  Αν το αφήσουμε να εξελιχθεί μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο υποθερμίας.  Αν ένα επιφανειακό κρυοπάγημα εξαπλωθεί μπορεί να επιφέρει μακροχρόνια βλάβη στους ιστούς του σώματος.

 

Πως να αποτρέψετε τα συμπτώματα του κρύου

    Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να βεβαιωθείτε ότι τρώτε και πίνετε αρκετά, μένετε στεγνοί και προσαρμόζεστε στις αλλαγές του καιρού με το να αφαιρείτε ή να προσθέτετε ανάλογα ρούχα.  Να προσέχετε ο ένας τον άλλον στην δραστηριότητα που κάνετε.  Τα αποτελέσματα στο σώμα σας που σχετίζονται με το κρύο, τις περισσότερες φορές είναι δύσκολο να τα εντοπίσετε οι ίδιοι πάνω σας.  Παρατηρείστε στο ζευγάρι σας, φίλο/η που είστε μαζί κάποια αλλαγή στο χρώμα του δέρματος, υπερβολικό ρίγος, παράλογες αντιδράσεις ή απάθεια.

Εάν υποψιαστείτε κρυοπάγημα

  • Ξεκινήστε από το να αναζητήσετε προστασία από τα στοιχεία της φύσης στο σημείο που βρίσκεστε, όταν αυτά αγριέψουν – δυνατή βροχή, αέρας, χιόνι.
  • Βεβαιωθείτε ότι συνεχίζετε να κινείστε έως ότου βρείτε κάποια προστασία.  Το περπάτημα σε βαθύ χιόνι π.χ. είναι ένας καλός τρόπος να ζεσταθείτε.
  • Εάν είναι δυνατόν, προσθέστε άλλη μια στρώση ρούχων (layering) αν αυτά που ήδη φοράτε είναι στεγνά και πιείτε κάτι ζεστό (όχι καυτό) και γλυκό.  Ο καφές ή το αλκοόλ μπορεί να σας ζεστάνουν προσωρινά αλλά δεν είναι η κατάλληλη λύση για να ανακτήσετε την εσωτερική θερμοκρασία στο σώμα σας.  Αν τα ρούχα σας είναι βρεγμένα, φορέστε μια στεγνή αλλαξιά (που πρέπει πάντα να έχετε μαζί σας).
  • Να θυμάστε επίσης ότι η περισσότερη ζέστη χάνεται από το κεφάλι πρωτίστως, οπότε εάν δεν είναι καλυμμένο, καλύψτε το αμέσως.
  • Ζεστάνετε το παγωμένο μέρος του σώματος σιγά-σιγά και σταδιακά μέχρι να έχει αίσθηση, ζωηρότερο χρώμα και να επιστρέψει η κινητικότητά του.  Αυτό παίρνει συνήθως 20 – 30 λεπτά.  Επίσης, το να ανασηκώσετε ελαφρά προς τα πάνω τα σημεία που έχουν επηρεαστεί βοηθάει στο να μειώσετε το πρήξιμο που δημιουργείται.
  • Αφαιρέστε οποιοδήποτε σφιχτό ύφασμα μπορεί να εμποδίζει την κυκλοφορία του αίματος στα σημεία που υπάρχουν τα συμπτώματα.  Μπορείτε να βάλετε γάζα (εάν έχετε στο kit πρώτων βοηθειών) ή κάποιο άλλο στεγνό ύφασμα ανάμεσα στα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών σας για να απορροφήσει την υγρασία και να τα αποτρέψει από το να κολλήσουν μεταξύ τους.
  • Μην τρίψετε ΠΟΤΕ το δέρμα στο σημείο που υπάρχει το πρόβλημα ή το βάλετε σε ζεστό νερό, αυτό θα δημιουργήσει μεγαλύτερη ζημιά στους ιστούς του δέρματος.  Αντί γι’ αυτό ζεστάνετε «δέρμα με δέρμα».  Τα παγωμένα μάγουλα, η μύτη και τα αυτιά σας ζεσταίνονται με τα χέρια σας, τα παγωμένα χέρια σας ζεσταίνονται στις μασχάλες σας και τα παγωμένα πόδια μπορούν να ζεσταθούν στις μασχάλες (ή ανάμεσα στους μηρούς) του συνοδοιπόρου/ζευγαριού σας.

 

Πηγή: Ίρις Κουβέλη - agreekadventure.gr

Προβληματισμοί ...

Το μόνο κοινό που έχουν το National Geographic και το Playboy είναι ότι σου επιτρέπουν να δεις πολλά μέρη που ποτέ δε θα επισκεφτείς!

Κάποιος είπε
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account