Η ιστορία του Νίβα
Ευρετήριο Άρθρου
Με την άδεια του Χρήστου (xristost) Τσιμπούκη, ιδρυτικού μέλους και τωρινού προέδρου του Ελληνικού Niva Club, παραθέτουμε την Ιστορία του θρυλικού πλέον τετρακίνητου ΝΙΒΑ που αρχίζει το 1970, όπως την συγκέντρωσε και κατέγεραψε ο ίδιος. Απολαύστε μια πλούσια φωτογραφική αναδρομή με εξαιρετικές πληροφορίες !
Ας πιάσουμε το κουβάρι από την αρχή... για να δούμε και να μάθουμε, πως έγινε η γέννηση του αγαπημένου μας ΝΙΒΑ.
Итак, рассказ о Ниве, ремарка.
Η ιδέα! Ήταν κάπου στις αρχές του 1971 όταν ο τότε πρωθυπουργός της ΕΣΣΔ Алексею Николаевичу Косыгину, σαν επισκέπτης στο Togliatti, νέο τότε αλλά τώρα γίγαντα της Ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας, συμβουλεύει τους σχεδιαστές του εργοστασίου να αναπτύξουν οχήματα με κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Η χρήση των οποίων θα είναι χρήσιμη για στρατό, αλλά και για τους χωρικούς. Αμέσως το έργο ξεκίνησε στο εργοστάσιο. Τόσο το νέο, όσο και το εμπειρότερο προσωπικό, έσπευσαν να προσφέρουν τις ιδέες τους στους επικεφαλής της σχεδίασης.
Οι σχεδιαστές χωρίστηκαν σε ομάδες. Η μια ομάδα θα αναλάμβανε το design. Η άλλη θα σχεδίαζε το σύστημα μετάδοσης και οδήγησης. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, αναπτύχθηκε και το "Moskvich-410".
Επίσης αυτή η δεύτερη ομάδα θα προτείνει αργότερα την κατασκευή ενός πρωτοτύπου με ανοιχτό αμάξωμα και με ανοικτό κεντρικό διαφορικό και full 4wd.
Έπεσαν και άλλες προτάσεις.. στο σχεδιαστήριο, όπως.. εμπρός και πίσω ανεξάρτητη ανάρτηση, μόνιμη κίνηση και των τεσσάρων τροχών, κλειδωμένο κεντρικό διαφορικό κ.λπ.
Ευτυχώς, αυτή η τελευταία έκδοση υποστηρίχτηκε και επικράτησε, από τον τότε επικεφαλή σχεδίασης του εργοστασίουVladimir Solovyov
Τα πρώτα δείγματα των αυτοκινήτων "E2121", κυκλοφόρησαν για δοκιμές το 1972. Μάλιστα η αποκάλυψη από ένα εργαστήριο ήταν και η αιτία για την οποία το βάφτισαν με το μοχθηρό παρατσούκλι ... "κροκόδειλος".
VAZ-E2121, με το παρατσούκλι "Crocodile", 1972
Αλλά ο Vladimir επιβεβαίωσε την υπόσχεση, του προτεινόμενου σχεδιασμού. Το αυτοκίνητο ήταν εκπληκτικό, και από τους δημιουργούς είχε γίνει εξαιρετική δουλειά για ένα όχημα cross-country! Οι μηχανικοί εργάστηκαν για το "γέμισμα" και η υπόθεση προχώρησε σε άλλους σχεδιαστές, για το ενδεικτικό πρωτότυπο VAZ-2E που ήταν έτοιμο στις 11/1/1973. Ο σχεδιασμός της μηχανής μπορεί σαφώς να δει στο μέλλον, για την εποχή του. Το αμάξωμα του "Crocodile" χαρακτηριζόταν από ευθείες. Η οροφή ήταν από μουσαμά και έπιανε όλο το αμάξωμα.
Το σχέδιο περνά όμως σε άλλη φάση μετά το καλοκαίρι του `73. Τίποτα δεν θυμίζει το αρχικό σχέδιο και το νέο μοιάζει με το γνωστό σε εμάς Nιβα.
Όλες οι εργασίες σχετικά με την καινοτομία, περιβάλλονται από καθεστώς μυστικότητας.
Φήμες του λαού αποκλίνουν γύρο από το θέμα: Οι διαδόσεις ήταν ιδιαίτερα περίεργες, και η σύγχυση για τα πρωτότυπα στο κοινό διαρρέει με το όνομα ..Formika (στα λατινικά, - μυρμήγκι). Κατά τις δοκιμές όλο το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε ως μια νέα ... Ρουμανική έκδοση της FIAT. Ακόμα και η μάσκα έχει επάνω της το λογότυπο «F».
Ένα από τα πρότυπα δοκιμάζεται στην κεντρική Ασία. Ακόμα και ο επικεφαλής σχεδιαστής του έργου Piotr Prus, ο οποίος έφτασε εκεί με το αεροπλάνο, στο αεροδρόμιο της Τασκένδης "έμαθε" ότι σε αυτά τα μέρη Ρουμάνοι δοκιμάζουν μια νέα έκδοση της Fiat!
Φυσικά κι ο ίδιος θα εργαστεί για την συγκάλυψη του έργου, για την ανάπτυξη του "Niva" στον επιθυμητό χρόνο και έτσι παρέμεινε ένα καλά φυλαγμένο μυστικό της Σοβιετικής Ένωσης.
Ταυτόχρονα υπήρχαν διάφορες εκδόσεις του αμαξώματος, εσωτερικά και εξωτερικά. Στην τελευταία έκδοση συμμετείχε ο Valery Semushkina, ο οποίος προσφέρθηκε να βρει για το μελλοντικό αυτοκίνητο, το όνομα. Το όνομα που πρότεινε ο σχεδιαστής θα γίνει γνωστό και θα προσφέρει στον νεαρό σχεδιαστή, όπως και στην εταιρεία διαχείρισης μεγάλη φήμη.
VAZ-2E2121, 1973
Η μόνιμη τετρακίνητη και στους τέσσερις τροχούς φυσικά και πρέπει να πηγαίνει με ένα τέτοιο θρύλο. Στο αρχικό σχέδιο, οι σχεδιαστές ήθελαν να το κάνουν με άκαμπτο άξονα, για εμπρός. Αλλά το πρώτο πρωτότυπο που κυκλοφόρησε για δοκιμή, δεν τους ικανοποίησε, με βάση τα χαρακτηριστικά που είχαν σαν στόχο. Γρήγορα επανήλθαν για αναθεώρηση και επέστρεψαν στο πρότυπο "Zhigulevskoe" με την γέφυρα. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε η κατανομή της ροπής μεταξύ των αξόνων, με κεντρικό διαφορικό και με ότι είχε επιτευχθεί μέχρι τώρα, από τη μείωση του φορτίου, από την γέφυρα, και τους άξονες. Πιστεύεται ότι η καινοτομία, αυτή είναι και η επιτυχία όλου αυτού του σχεδίου.
Ωστόσο, οι γνωρίζοντες στον χώρο, θα θυμούνται ότι προτάθηκε για πρώτη φορά κάτι τέτοιο για μια παρόμοια απόφαση της βρετανικής εταιρίας, δημιουργώντας το Range Rover. Ωστόσο, η χρήση ορισμένων αυτούσιων σχεδίων, από τις εξελίξεις του Νίβα και των μηχανικών του Togliatti συνέβαλε στη δημιουργία του πρώτου στην ΕΣΣΔ πραγματικά άνετου SUV. Η ανάγκη για ευκολία χρήσης και απλοποίησης ανάγκασε τους σχεδιαστές να εισάγουν τον ελαστικό σύνδεσμο που συνδέει την μετάδοση της κίνησης από το κιβώτιο ταχυτήτων στους άξονες. Αυτή η διάταξη, δημιουργεί ένα χαρακτηριστικό θόρυβο αλλά και τους κραδασμούς (είναι το χαρακτηριστικό σημάδι των Niva). Έτσι βρήκε και το περίφημο ρητό: Το πρώτο σημάδι του σχεδιαστή Niva: "η κώφωση".
Ένα αλλιώτικο πρόβλημα.
(ο εφεδρικός τροχός που βρίσκεται κάτω από το καπό).
Στο αρχικό σχέδιο ήταν να τοποθετηθεί εξωτερικά, όμως το αμάξωμα θεωρήθηκε άσχημο σύμφωνα με τις γραμμές του αμαξώματος και το σχέδιο εγκαταλείφθηκε. Και ο άλλος λόγος ήταν ότι θα καιγόταν το ελαστικό από τον ήλιο. Όμως, ένα άλλο πλεονέκτημα αργότερα έγινε εμφανές στους δρόμους της ΕΣΣΔ: απορροφούσε την ενέργεια τυχόν σύγκρουσης. Έτσι παραμένει μέχρι σήμερα στην θέση αυτή.
Γενικές δοκιμές.
Τρία πειραματικά στην σειρά απεστάλησαν στο εργοστάσιο το 1974. Από τη συνήθη Νίβα ξεχώριζαν μόνο στις λεπτομέρειες: Προφυλακτήρες, φωτιστικά, φλας, τζάμια πλαϊνά ...
VAZ-3E2121, 1974
Το 1977 πια, το αυτοκίνητο κινήθηκε προς την κύρια γραμμή παραγωγής στο Togliatti.
Τα παραγόμενα Νίβα ήταν εξοπλισμένα με κινητήρα 1.6 -λίτρων. Η κύρια διαφορά μεταξύ αυτού του κινητήρα από άλλους ήταν αυξημένη ταχύτητα μέγιστης ροπής. Εξ ου και το χαρακτηριστικό του τρόπου οδήγησης "nivovodov" που απαιτεί περισσότερο αέρα από καύσιμο.
Το πρώτο "Niva" άξιζε ακριβώς 9000 ρούβλια (κάτι λίγο λιγότερο από το τότε "Βόλγα"). 1 Ιουλίου, 1979 όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα στην Σοβιετική ένωση έχουν αυξηθεί στην τιμή, και το "Niva" έχει ανεβεί στα 10.300 ρούβλια. Αυτό το μειωμένο ενδιαφέρον των καταναλωτών, αναγκάζει τη πτώση των πωλήσεων και τα Νίβα και το εργοστάσιο εξάγει την παραγωγή του σε ποσοστό του 80% όλων των συναρμολογημένων με μόνο το υπόλοιπο 20% να μένει στην εγχώρια αγορά. Αυτά που εξάγονται έχουν μεγαλύτερους τροχούς, ειδικά ελαστικά, μεγάλους καθρέπτες, πίσω υαλοκαθαριστήρες, εμπρός ανατομικά καθίσματα, και πολλές άλλες εσωτερικές αλλαγές.
Λόγω του μοναδικού design του, και της αντοχής του το Niva στο εξωτερικό έγινε θρύλος. Έχει δοκιμαστεί στο Βέλγιο, την Ολλανδία, τη Βρετανία, τη Γερμανία. Στη Γερμανία, για την αγορά ενός "Niva" έπρεπε να γράφεσαι σε λίστα, (στην ουρά) όπως η «Mercedes». Στα 1978, το Αυστριακό περιοδικό Austromotor έγραψε: "Το γεγονός είναι ότι αυτό το "Lada" δεν δείχνει να προέρχεται από ρωσική αγορά αυτοκινήτων. Πνοή στην ταχεία αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη έδωσε ο καιρός εκείνη την χρόνια. Τον χειμώνα του 1979 η Ευρώπη, βρίσκεται ασυνήθιστα χιονισμένη, και τα συμβατικά οχήματα δεν μπορούσαν να μετακινηθούν στους δρόμους. Εξοικειωμένα με το χιόνι και ειδικά σχεδιασμένα για αυτήν την δουλειά τα Ρώσικα "Niva" οδήγησαν την αγορά για άλλη μια φορά ακόμη, και ας υπήρχαν τα βαριά τζιπ της Ευρώπης.
Την καλύτερη διαφήμιση είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς: Όταν την ίδια χρονιά στη Γερμανία μόνο, πώλησε τέσσερις φορές περισσότερο από ότι το προηγούμενο έτος! Το "Niva" έχει πουλήσει με επιτυχία σε πάνω από 100 χώρες. Έχει δε συναρμολογηθεί σε δυο χώρες:
Στην Βραζιλία και
την Ελλάδα.
Στη Νέα Ζηλανδία τη δεκαετία του 80, το 40% της κυκλοφορίας όλων των off-οχημάτων ήταν Niva, στην Αυστρία, πέρασε αρκετά χρόνια στο 90% ποσοστό. Στη Γαλλία, το "Niva" ήταν στην πραγματικότητα ένα αυτοκίνητο λατρεία. Σε πολλές χώρες υπάρχουν ακόμα fan club......... Στην Αγγλία οπαδοί Niva δημοσιεύουν ακόμη εφημερίδα!
Το 1986 οι Ιάπωνες έδωσαν στον επικεφαλή του έργου 2121 Peter Prusova το βραβείο των μελλοντικών σχεδιαστών για το μοντέλο της Suzuki Vitara με τη επιγραφή "νονός του αυτοκινήτου".
Οι προοπτικές.
Λίγα χρόνια πριν το `86 (εκεί κοντά στο `80) τίθεται ένα ερώτημα: Τι γίνεται με την ανανέωση του Νίβα ? Και πότε? Εκπονήθηκε λοιπόν ένα πρόγραμμα από τους σχεδιαστές για την επόμενη γενιά των Niva. Αυτό ξεκινά ήδη μέσα στο 1980. Και στο τέλος του χρόνου ήταν έτοιμο το νέο πρότυπο του μοντέλου.
Το 1985 φτιάχνεται μια άλλη πρόταση.
Το 1986 κάτι παρόμοιο σε styling έχει ο AZLK ενός όγκου, και το πρωτότυπο ενός όγκου Ohta από τη μητρική φόρμα και την σιλουέτα.
1987 Excellent design. Με αυτό το σχέδιο θα έπρεπε να είχε αρχίσει η προετοιμασία για την έναρξη της παραγωγής αλλά ... Η χώρα είχε ήδη αρχίσει να διαλύεται.
Οι περισσότεροι σχεδιαστές είχαν αντίληψη ότι το εργοστάσιο μπορούσε για κάτι παραπάνω
Όπου και θα βγει στην παραγωγή.
Παράλληλα με το σχεδιασμό του νέου μοντέλου, συνεχίζεται και η παραγωγή του παλιού που το 1994, από VAZ-2121 εκσυγχρονίζεται ., και γίνεται VAZ-21213. Με ένα σύστημα μονού ψεκασμού και τα απαραίτητα ηλεκτρονικά, μαζί με την αύξηση του κινητήρα κατά 100 κυβ. εκατοστά. Και με μικρές αλλαγές, όπως η πίσω πόρτα ,τα αλλά καθίσματα, τις άλλες ταπετσαρίες, το άλλο ταμπλο μαζί με πίνακα οργάνων.
Αργότερα το 2000 τοποθετήθηκε ένα ποιο σύγχρονο ακόμα σύστημα πολλαπλού ψεκασμού, που φτάνει μέχρι τις ημέρες μας όπου και το γνωρίζουν όλοι. "VAZ-21214».
Τέλη του 1994 μετά από μεγάλες δυσκολίες ξεκινά η παραγωγή του νέου νιβα
Τον επόμενο χρόνο όμως σταμάτα και ξεκινά, ξανά μετά από δυο μήνες (καλοκαίρι του 1995). Με την συνεργασία της αμερικανικής chevrolet τα πρώτα μοντέλα βγαίνουν σε παραγωγή, με μικρές διάφορες, στα φωτιστικά σώματα. Το 2005 ένα νέο λίφτινγκ. Τέλος μετά την παγκόσμια κρίση του 2009 σταμάτα οριστικά και η συνεργασία της Auto vaz με τον αμερικανικό κολοσσό, που όμως συνεχίζει μόνη της την παραγωγή του μέχρι σήμερα. (ακόμα όμως για την εσωτερική κατανάλωση) Εν έτος 2009 ένα ακόμα λίφτινγκ σε αμάξωμα και μηχανικά μέρη του 21214 που αυτήν την φορά φέρει το γράμμα Μ στο τέλος (12124Μ)
Διαφορά σχέδια κατά καιρούς διαρρέουν από τα εργαστήρια σχεδιασμού της Ρωσίας για το νέο επερχόμενο μοντέλο, που θα αντικαταστήσει το 21214.
Παραλλαγές στο Ίδio θέμα!!
Από το `90 όμως οι παραλλαγές και οι διάφορες εκδώσεις του θρύλου δεν είχαν τέλος..... Δείτε τι μπορεί να φτιαχτεί επάνω στην ιδία βάση. Αρχίζω από τον βασικό συνεργάτη του εργοστασίου την εταιρία BRONTO.
Το ВАЗ-213102 σαν Θωρακισμένο.
Το LADA-БРОНТО 1922 "МАРШ-1"Η έκδοση για αρκτικές αποστολές.
Το 213102-703-40 "ФОРС-КОМДИВ" Η εκδοση για στρατιωτικές αποστολές!
Το LADA-БРОНТО 212183 "Ландоле" Η εκδοση για fan-car!!
Το 21218 με τη μεγάλη πόρτα οδηγού - συνοδηγού.
Το 2131 μακρύ με τέσσερις πόρτες.
Το 213102 σε έκδοση ασθενοφόρου.
Το 2302 σε έκδοση φορτηγού.
Το 2328 σε έκδοση με μονοκόμματο αμάξωμα.
Το 2329 με μεγάλη καμπίνα.
Το 21210 Cabrio παραγόταν και στην Ελλάδα, στην Θήβα.
Το El 2131E με ηλεκτροκινητήρα.
Το El 2131 ANTEL με κινητήρα υδρογόνου.
Και σε πολλές άλλες παραλλαγές που θα θέλαμε πολλές σελίδες ακόμα να γεμίσουμε.
Στο μεταξύ εργαστήρια σχεδιαστών από την Ρωσία με βάση το πάτωμα και τα μηχανικά μέρη του νιβα κατασκευάζουν τα δικά τους πρωτότυπα, από τις αρχές του `90.
Αυτό κατασκευάστηκε με βάση παραγγελία από Σαουδάραβα είναι το Бора για τις ανάγκες του σε μερικά αντίτυπα.
Ακόμα μια πρόταση που βγήκε στην παραγωγή μόνο όμως για την εσωτερική αγορά.
Μια πρόταση που βρήκε αποδέκτη τον Ρωσικό στρατό.
Μια πιο προχωρημένη πρόταση.
- Προηγούμενο
- Επόμενο >>