Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/ContainerImpl.php on line 460

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/media/widgetkit/widgets/lightbox/lightbox.php on line 49
www.offroader.gr - Απλά μαθήματα μηχανολογίας (1)
Σύνδεση

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
offroader

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/plugins/content/jw_allvideos/jw_allvideos.php on line 73

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/libraries/f0f/input/input.php on line 102

Απλά μαθήματα μηχανολογίας (1)

altΌπως όλοι γνωρίζουμε, η κίνηση, δηλαδή η ροπή, γεννιέται στον κινητήρα του αυτοκινήτου και για να φτάσει στους τροχούς, περνάει από το σύστημα μετάδοσης. Το πόση όμως από αυτή τη ροπή θα  φτάσει τελικά στους τροχούς που θα κινήσουν το όχημα, εξαρτάται από μια αλυσίδα αλληλοεξαρτώμενων υποσυστημάτων όπως είναι το σασμάν και το διαφορικό.

Σασμάν - Kιβώτιο ταχυτήτων - Διαφορικό - Τετρακίνηση
Από το μοτέρ η κίνηση περνάει μέσω του συμπλέκτη (αμπραγιάζ) στο κιβώτιο ταχυτήτων (σασμάν). Στο σασμάν, μέσω ενός συστήματος γραναζιών που λειτουργεί είτε χειροκίνητα είτε αυτόματα είτε ημιαυτόματα, γίνεται η ?διαχείριση? των στροφών του κινητήρα, έτσι ώστε, να μεταφέρεται τελικά  στους τροχούς πάντα η σωστή ροπή (δύναμη).
Ας δούμε τώρα επιγραμματικά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα χειροκίνητου κι αυτόματου συστήματος.

Χειροκίνητο σασμάν
Μικρότερη κατανάλωση καυσίμου σε φυσιολογικές καταστάσεις. Ταυτόχρονα, δίνει τη δυνατότητα για πιο νευρική οδήγηση, (οπότε αντίο οικονομία). Χρήσιμο στις απότομες κατηφόρες, αφού προσφέρει εξαιρετικό φρενάρισμα με τον κινητήρα (ανάσχεση), όταν ο οδηγός κατεβάζει ταχύτητα. Χρήσιμο επίσης στην έλξη τροχόσπιτου, ή βάρκας κ.λπ.

Αυτόματο σασμάν
Ομαλότερη λειτουργία και λιγότερη καταπόνηση του συστήματος, καλύτερη εκκίνηση και διατήρηση της φόρας στις ανηφοριές, αλλά είναι απαραίτητη η χρήση του φρένου στις κατηφόρες, ενώ αν σε μια απότομη ανηφόρα ξεχαστεί η επιλογή ?park?, υπάρχει περίπτωση να μπλοκάρει ολόκληρο το σύστημα. Επιπρόσθετα, αν γίνεται σκληρή χρήση ή ρυμούλκηση, θα πρέπει να προστεθεί ένα ψυγείο στο αυτόματο σασμάν για ψύξη του λιπαντικού.
Οι ημιαυτόματες αλλαγές ταχυτήτων τύπου Tiptronic έχουν τα χαρακτηριστικά του αυτόματου σασμάν, δίνοντας ταυτόχρονα στον οδηγό την επιλογή να ανεβάζει και να κατεβάζει ταχύτητα κατά βούληση με την πίεση κουμπιών στο τιμόνι ή τον λεβιέ ταχυτήτων.

Διαφορικό
Μέχρι εδώ τα πράγματα ήταν σχετικά απλά. Όμως από το σασμάν κι ύστερα, η ιστορία περιπλέκεται λίγο.
Μετά την έξοδο από το κιβώτιο ταχυτήτων (σασμάν), η κίνηση μεταδίδεται στον εμπρός και πίσω άξονα με τη βοήθεια  μιας ?διάταξης? (θυμηθείτε τη λέξη, θα αναφερθούμε σ? αυτή παρακάτω). Στη συνέχεια οι άξονες μεταφέρουν τη κίνηση στα εμπρός και πίσω διαφορικά αντίστοιχα, όπου τελικά μοιράζεται τους τροχούς μέσω των ημιαξονίων. Από εδώ και στο εξής, τα ελαστικά θα αναλάβουν το δικό τους ρόλο. Για να αντιληφθείτε απλά, τι είναι ένα διαφορικό, θα πρέπει να το σκεφτείτε σαν ένα κουτί από το οποίο βγαίνουν τρεις άξονες σε σχήμα ?Τ?.  Από τον ένα άξονα, τον μακρύ, ?μπαίνει? η κίνηση, η οποία ?βγαίνει? και ?μοιράζεται? στους άλλους δύο σε ίσο ή άνισο ποσοστό.
Με βάση αυτά τα λίγα που έχουμε πει ως εδώ, μπορούμε τώρα να επιχειρήσουμε να κατηγοριοποιήσουμε τα τετρακίνητα, με σχετικά απλουστευμένο τρόπο, χρησιμοποιώντας ένα ακόμα κριτήριο.

Μόνιμα τετρακίνητα
Είναι τα οχήματα τα οποία στη θέση της ?διάταξης? (που λέγαμε) διαθέτουν κεντρικό διαφορικό κι ενδεχομένως βοηθητικό κιβώτιο (θα το δούμε κι αυτό αμέσως μετά), με αποτέλεσμα, τόσο ο μπροστινός όσο κι ο πίσω άξονας, να είναι μόνιμα κινητήριοι. Αντίστοιχα, κανένα όχημα χωρίς κεντρικό διαφορικό δεν μπορεί να είναι μόνιμα τετρακίνητο.

Αλλά ουδείς κανόνας δεν μπορεί να θεωρεί τον εαυτό του αξιοπρεπή, αν δεν διαθέτει και τις απαραίτητες εξαιρέσεις! Έτσι, τα τελευταία χρόνια, η μόνιμη τετρακίνηση εφαρμόζεται και σε αυτοκίνητα με εγκάρσιο κινητήρα, (τύπου boxer), όπου το κεντρικό διαφορικό δεν είναι πια απαραίτητο κι επομένως δεν υπάρχει. Το μπροστινό διαφορικό παραλαμβάνει την κίνηση απευθείας από τον κινητήρα και στη συνέχεια τη μεταβιβάζει στον πίσω. Η όλη ιδέα έχει στόχο την απόδοση χωρίς απώλειες, και το πετυχαίνει, αλλά δεν αντέχει στην πολύ σκληρή χρήση. Το βασικό πλεονέκτημα που προσφέρει αυτή η λύση, αφορά περισσότερο τον κατασκευαστή και λιγότερο τον χρήστη, αφού προσφέρει εξοικονόμηση χώρου και μείωση του κόστους κατασκευής.

Κατ? επιλογήν τετρακίνητα
Τα κατ? επιλογήν τετρακίνητα δεν έχουν κεντρικό διαφορικό και στη θέση της ?διάταξης? (που λέγαμε), διαθέτουν κιβώτιο μετάδοσης (transfer) και, πιθανά, βοηθητικό κιβώτιο (που θα δούμε). Στην περίπτωση αυτή, ανάλογα με την επιθυμία του οδηγού, το κιβώτιο μετάδοσης αναλαμβάνει να δώσει κίνηση είτε στους δύο τροχούς, συνήθως στους πίσω, όπως στα συμβατικά αυτοκίνητα δρόμου, είτε και στους τέσσερις τροχούς. 

SUV
Βασικά λειτουργούν σαν μπροστοκίνητα, αλλά έχουν τη δυνατότητα να μετατραπούν αυτόματα σε τετρακίνητα, για όσο χρόνο υπάρχει μειωμένη πρόσφυση. Έτσι, όταν η ?διάταξη? αισθανθεί απώλεια πρόσφυσης, στέλνει μέρος της κίνησης στον άλλο άξονα και το αυτοκίνητο μετατρέπεται αυτόματα σε τετρακίνητο. Αυτό συμβαίνει μόνο εφόσον ο βασικός κινητήριος άξονας χάσει την πρόσφυσή του κι όχι πριν τη χάσει. Επομένως εδώ η τετρακίνηση δεν είναι προληπτική, αλλά θεραπευτική. Σε μερικά SUV μπορεί ο οδηγός, πατώντας το αντίστοιχο κουμπί, να υποχρεώσει τη ?διάταξη? να παραμείνει ενεργοποιημένη, για περιορισμένο όμως χρονικό διάστημα, μετατρέποντας τόσο τον εμπρός όσο και τον πίσω άξονα σε κινητήριο.
Στα SUV, η τετρακίνηση ενεργοποιείται χρησιμοποιώντας τρία διαφορετικά συστήματα. Είτε μέσω ενός συνεκτικού συμπλέκτη σιλικόνης είτε μέσω ενός υδραυλικού συστήματος που διαβάζει την διαφορά στην ταχύτητα μεταξύ των δύο αξόνων είτε μέσω ενός εξελιγμένου ηλεκτροϋδραυλικού συστήματος που ελέγχεται ηλεκτρονικά.  Και στις τρεις περιπτώσεις η φιλοσοφία είναι περίπου ίδια και βασίζεται σε ένα σύστημα  εφαπτόμενων δίσκων κατασκευασμένων από θερμοάντοχα υλικά τριβής, τα οποία λειτουργούν μέσα σε περιβάλλον υγρής σιλικόνης ειδικών προδιαγραφών. Ο ένας δίσκος είναι βασικά ακίνητος κι ο άλλος στρέφεται επάνω του. Αν, για κάποιο λόγο (κόλλημα, δύσκολο τερέν), ο κινούμενος δίσκος δυσκολευτεί, η σιλικόνη θερμαίνεται και στερεοποιείται, ?κολλώντας? περιστασιακά τους δυο δίσκους μεταξύ τους κι επομένως τους αναγκάζει να κινηθούν μαζί. Στο πρώτο σύστημα, τη δουλειά την κάνει εξολοκλήρου ο συνεκτικός συμπλέκτης, χρησιμοποιώντας την ίδια τη σιλικόνη για να ?κολλήσει? μεταξύ τους τούς δύο δίσκους. Στη δεύτερη περίπτωση, αφού ενεργοποιηθεί το σύστημα από τη σταδιακή στερεοποίηση της σιλικόνης, την τελική επαφή των δίσκων την αναλαμβάνει ένα υδραυλικό σύστημα. Στην τρίτη, το υδραυλικό σύστημα ελέγχεται ηλεκτρονικά κι η δύναμη εμπλοκής των δίσκων ρυθμίζεται ανά πάσα στιγμή ανάλογα με τις τριβές που αναπτύσσονται.
Παρότι τα σύγχρονα συστήματα έχουν μηδαμινό χρόνο αντίδρασης, σε πολλές περιπτώσεις, είναι υπεραρκετός, ώστε να προκαλέσει την ακινητοποίηση του οχήματος. Καταλαβαίνετε λοιπόν τώρα, γιατί λέμε ότι στα SUV η τετρακίνηση είναι θεραπευτική κι όχι προληπτική.  Ο λόγος για τον οποίο δεν μπορεί και δεν πρέπει, να είναι μόνιμα ενεργοποιημένη η τετρακίνηση, ακόμα κι όταν υπάρχει η σχετική επιλογή, είναι ότι τόσο οι δίσκοι όσο και το συνεκτικό υλικό, τελικά υπερθερμαίνονται κι αχρηστεύονται με τη συνεχή χρήση.

 

Προβληματισμοί ...

Χρειάζεται πολύ ταλέντο για να μεγαλώσετε χωρίς να γίνετε ενήλικες.

Ζάκ Μπρέλ
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account