Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/libraries/rokcommon/RokCommon/Service/ContainerImpl.php on line 460

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/media/widgetkit/widgets/lightbox/lightbox.php on line 49
www.offroader.gr - Απλά μαθήματα μηχανολογίας (2)
Σύνδεση

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
offroader

Deprecated: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/plugins/content/jw_allvideos/jw_allvideos.php on line 73

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/customer/www/offroader.gr/public_html/x/libraries/f0f/input/input.php on line 102

Απλά μαθήματα μηχανολογίας (2)

altΒοηθητικά κιβώτια ταχυτήτων - ?Κοντά? - Λειτουργία διαφορικών
Και τώρα ήρθε η στιγμή να μιλήσουμε για τη μαγική λέξη «κοντά» που ακούτε συχνά - πυκνά.  Όπως είδαμε... στο προηγούμενο μάθημα, τόσο στην περίπτωση των μόνιμα τετρακίνητων όσο και των κατ' επιλογή, υπάρχει το ενδεχόμενο να περιλαμβάνεται στη «διάταξη» ένα επί πλέον κιβώτιο 2 ταχυτήτων.

 Όταν ο λεβιές - επιλογέας,  βρίσκεται στην «κανονική» ή «γρήγορη» θέση, πρακτικά δε συμβαίνει τίποτα διαφορετικό από ό,τι έχουμε μέχρι τώρα πει κι απλά η κίνηση μεταφέρεται στο επόμενο σύστημα.  Όταν όμως ο επιλογέας βρίσκεται στη θέση «κοντά» ή «αργά», τότε η ταχύτητα περιστροφής μειώνεται και ταυτόχρονα αυξάνεται η δύναμη στρέψης, με αποτέλεσμα το όχημα να κινείται με μικρότερη ταχύτητα αλλά με μεγαλύτερη ροπή (δύναμη), γι' αυτό και το βοηθητικό κιβώτιο λέγεται συχνά και «μειωτήρας».

Στα μόνιμα τετρακίνητα και τα SUV το βοηθητικό, όταν υπάρχει, είναι συνδεμένο αμέσως μετά  το σασμάν, ενώ στα κατ? επιλογήν τετρακίνητα, είναι ενσωματωμένο στο κιβώτιο μετάδοσης (transfer).

Αν λοιπόν το τετρακίνητο διαθέτει «κοντά», ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει να κινηθεί με μικρή (πολύ μικρή) ταχύτητα.  Αυτό του παρέχει τη δυνατότητα πλήρους κι αποτελεσματικότερου ελέγχου της πορείας του αυτοκινήτου, ιδιαίτερα σε ανώμαλα τεραίν και κατηφοριές, χωρίς να χρειάζεται η χρήση αμπραγιάζ ή φρένου.  Η χρήση του «αργού» δίνει στο αυτοκίνητο πολλαπλάσια ροπή (δύναμη), που το κάνει ικανό να αναρριχάται σε εξαιρετικά απότομες ανηφόρες και σκαλοπάτια, χωρίς να απαιτείται φόρα και κυρίως χωρίς να ταλαιπωρείται ο συμπλέκτης.  Επιπλέον με τη βοήθεια του «αργού» αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα δύσκολες κι απαιτητικές καταστάσεις κατά τη ρυμούλκηση βαρέων σκαφών, τροχόσπιτων, κ.λπ.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, ότι αν το τετρακίνητο δε διαθέτει «αργά», γίνεται λιγότερο ικανό για εκτός δρόμου περιπέτειες, συγκριτικά με τα άλλα ομοειδή του που διαθέτουν.

Λειτουργία διαφορικών

Όπως είπαμε, το κάθε διαφορικό ανεξάρτητα από τη θέση στην οποία βρίσκεται, εμπρός, πίσω ή κεντρικό, κάνει την ίδια ακριβώς δουλειά: (θυμηθείτε το «Τ») παίρνει την κίνηση από τον ένα άξονα, και τη δίνει στους άλλους δύο, μοιράζοντάς την σε ίσο ή άνισο ποσοστό.  Γιατί όμως χρειάζεται να συμβαίνει αυτό το μεταβλητό μοίρασμα, που πιο μόρτικα κι επιστημονικά συνηθίζεται να λέγεται διαφορισμός της ροπής;

Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται ευθεία σε ομαλό δρόμο, είναι εύκολο να αντιληφθούμε ότι κι οι τέσσερις τροχοί του διανύουν την ίδια απόσταση και κινούνται με την ίδια ταχύτητα.  Όταν όμως το αυτοκίνητο στρίβει σε μια κλειστή στροφή, οι εξωτερικοί τροχοί του είναι υποχρεωμένοι να διανύσουν μεγαλύτερη απόσταση από τους αντίστοιχους εσωτερικούς (θυμηθείτε τους δρομείς σε ένα αγώνα στίβου).  Αν το σκεφτείτε αυτό, αντιλαμβάνεστε ότι οι εξωτερικοί τροχοί είναι υποχρεωμένοι να περιστραφούν ταχύτερα, προκειμένου να προλάβουν να καλύψουν μεγαλύτερη απόσταση από τους εσωτερικούς.  Η δυνατότητα να έχουν οι εσωτερικοί κι οι εξωτερικοί τροχοί διαφορετική μεταξύ τους ταχύτητα, ανάλογα με το δρόμο, είναι η βασική δουλειά του διαφορικού.  Χωρίς την ύπαρξη του διαφορικού, το σύστημα μετάδοσης ενός οχήματος και τα ελαστικά του, θα δεχόταν εξαιρετικές καταπονήσεις, μόλις η πορεία του παρέκκλινε της ευθείας, ενώ η συμπεριφορά του οχήματος θα γινόταν απρόβλεπτη, αφού τελικά τα ελαστικά θα αναγκάζονταν να συρθούν κι όχι να κυλήσουν στην άσφαλτο.

Μήπως μας κουραστήκατε κιόλας με τα μηχανολογικά;  Και πού είστε ακόμα!  Αλλά θα σας κάνουμε το χατίρι και θα κάνουμε ένα σύντομο διάλειμμα.

Η ελληνική γλώσσα είναι περίεργη και ταυτόχρονα πολύπλοκη.  Υπάρχουν φορές που αν κάποιος ξένος προσπαθήσει να καταλάβει τι λέμε, χρησιμοποιώντας τις μηχανές κατά λέξη μετάφρασης που κυκλοφορούν στο internet, μάλλον θα τα βρει σκούρα.  Αναλογιστείτε τι λέμε και τι εννοούμε και θα καταλάβετε πού βρίσκεται το μπάχαλο!  Μήπως η έκφραση «θα 'ρθει κανείς μαζί, να πα να τσιμπήσουμε τίποτα» σας λέει κάτι σχετικό;  Χρησιμοποιώντας μια φράση σαν κι αυτή, εκείνο που τελικά θέλουμε να πούμε είναι ότι γυρεύουμε παρέα, ώστε όλοι μαζί να πάμε κάπου να φάμε!

Δεν είμαστε εκτός θέματος.  Αυτό που προσπαθούμε να εξηγήσουμε είναι ότι η έκφραση «κόλλησα στη λάσπη» περιέχει ακριβώς τον ίδιο βαθμό λεκτικής ανακρίβειας με την παραπάνω φράση, αφού στην ουσία, κολλάμε στη λάσπη όχι όταν οι τροχοί μας είναι ακινητοποιημένοι - μπλοκαρισμένοι - κολλημένοι αλλά, αντίθετα, όταν γυρνούν τρελά, έχοντας χάσει τελείως την πρόσφυσή τους.  Επομένως η σωστή έκφραση για να περιγράψει κάποιος (κι όχι «κανείς»!) ένα αυτοκίνητο που έμεινε ακινητοποιημένο στη λάσπη θα έπρεπε να ήταν «σπινάρισε στη λάσπη».

Τέρμα το διάλειμμα!

Αν λοιπόν, για κάποιον λόγο, ο ένας από τους δύο κινητήριους τροχούς χάσει τη πρόσφυσή κι αρχίσει να σπινάρει, γυρνώντας τρελά, τότε όλη η κίνηση θα μεταφερθεί σ' αυτόν, αφήνοντας τον απέναντι τροχό του ίδιου (κινητήριου) άξονα στα κρύα του λουτρού.  Όταν ο ένας τροχός γλιστράει, κι ο άλλος  δε κουνάει, το αυτοκίνητο κολλάει.  Ακινητοποιείται.  Κι αυτό γιατί το σύστημα είναι έτσι φτιαγμένο ώστε να επιλέγει πάντα να κάνει την ευκολότερη δουλειά.  Αυτή η ιδιοτροπία οφείλεται στην κανονική λειτουργία του διαφορικού που λέγαμε, που ναι μεν είναι σωτήρια στη φυσιολογική κίνηση, είναι όμως καταστροφική στην περίπτωση που κάποιος τροχός «κολλήσει» στη λάσπη.  Για να γλιτώσουμε από μια τέτοια κατάσταση, θα έπρεπε να έχουμε τη δυνατότητα να «απενεργοποιήσουμε» το διαφορικό ή να το «μπλοκάρουμε».  Έτσι μας προκύπτουν τα «μπλοκέ» διαφορικά ... αλλά αυτά είναι μια άλλη ιστορία.

Προβληματισμοί ...

Γιατί τις λέμε ατομικές βόμβες αφού σκοτώνουν πολλούς;

κάποιος είπε
Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account